Tuesday, August 3, 2010

Sampai Kapan?

First of all, tajuk entry kali ini langsung tiada kena mengena dengan kain kapan, malah tidak langsung menyentuh mengenai mati. Yang pasti, entry kali ini aku menekan-nekan keyboard...maaf, sebenarnya ayat yang betul ialah menekankan. Aku ingin menekankan mengenai kapan yang berbeza, atau jika ditranslatekan ke bahasa melayu purba, ia membawa maksud "Bila".. Ya, Sampai Bila? Sampai bila apakah? Sampai bila aku nak hidup, dan mati? Salah, entry ini memang mengenai hidup, tapi bukan mengenai mati. Kalau ada pun mengenai mati, mungkin akan aku selitkan serba sedikit mengenai nyamuk yang mati atau cara-cara memasak ikan yang mati dengan sedap untuk juadah berbuka puasa nanti. Namun, memandangkan kita cuma akan berpuasa dua minggu dari sekarang, jadi aku simpan dahulu resepi tersebut. Sudahlah, terlajak perahu boleh diundur, terlajak merepek tak larat aku nak backspace. Jadi, aku teruskan saja dengan motif entry ini ditulis diketika aku sedang bekerja di pejabat, sambil meminimize tab Safari ini sekecil yang mungkin, yang hanya pandangan mata aku saja yang nampak. Sumpah, kalau bos aku nampak jugak tab Safari ni, memang dia panjang umur betul.. Nampak, aku merepek lagi. Ingin saja aku menerajang diri aku sendiri tapi tak sampai hati. Ok, aku tak merepek lagi dah.

Sampai Bila? ya, sampai bila aku akan duduk di opis sambil mengira-ngira hutang dengan menggunakan pen merah. Ternyata kertas A4 dekat opis ni terlalu lah banyak stoknya untuk aku persiakan. Jadi, aku gunakan untuk menulis hutang piutang, bil-bil dan belanja bulanan aku, hampir setiap hari, kecuali sabtu dan ahad, kerana ketika itu aku berada dirumah dan sudah pasti dirumahku tiada pen merah dan sejujurnya akan berbazir lah pula kertas A4 di opis kalau tidak digunakan. Jadi, kerana itulah aku lebih rajin mengira akaun bulanan aku di opis saja. Sekarang kalian sudah jelas kan kenapa aku mengira di opis? Baiklah, kita teruskan bercakap mengenai hutang2 ku. Gaji aku di Dawama yang menjadi adik tiri Dewan Bahasa dan Pustaka ini sebenarnya sudah cukup banyak untuk beginner seperti aku, sudah mampu jika mau pakai BMW M5 barangkali. Cuma aku saja yang tak heran dengan BMW M5 itu. Yang menjadikan aku tidak keruan sekarang ini adalah untuk melangsaikan hutang piutang yang makin hari makin meninggi, kalau dikira ketinggiannya mengikut meter persegi, ternyata gunung everest pun mungkin akan merendah diri jika terfikirkan hutangku yang sumpah banyak tak hengat. Setiap bulan, gaji aku cuma tinggal beberapa puloh sen saja, nasib aku ni bijak pandai kerana telah mengasingkan duit minyak kereta, tol dan parking untuk sebulan. Kalau tidak, mungkin aku akan menjadi staff pertama Dawama yang bekerja secara jarak jauh ataupun online. Tiap2 hari ber'sykpe dengan editor. Macam bernas idea ni kan? Baiklah, sebentar lagi aku akan usulkan cadangan bernas ini kepada en.rafizam, atau mungkin terus suggest dgn En. Wan barangkali.

Baiklah, sebelum cadangan bernas aku ni disia-siakan begitu saja, moh le.. aku segera menemui bos.

Salam~

No comments:

Post a Comment